martes, 19 de abril de 2011

GRUPS INTERACTIUS: DEFINICIÓ I ASPECTES PEDAGÒGICS

1. Definició
"Estratègia activa i motivadora que pretén un augment del rendiment acadèmic de l’alumnat, que amb les mateixes capacitats que altres nens i nenes de la seva edat però amb diferents condicions de context, es troben en situació de desigualtat en els ritmes curriculars"
Definició del Centre d'investigació social i educativa (CREA) de la Universitat de Barcelona a càrrec de Ramon Flecha.
2. Característiques i principis
- L’alumnat és el subjecte actiu de l’aprenentatge i està més motivat.
- Aprenentatge dialògic i cooperatiu.
- Clima de comunicació i cooperació entre alumnat i mestres.
- Foment de les interaccions de l’alumnat.
- Major igualtat d’oportunitats educatives.
- Inclusió educativa de l’alumnat.
- Potenciació dels aprenentatges de l’alumnat dins l’aula.
- Ajuda i seguiment més directe i personalitzat de l’alumne.
- Majors expectatives d’aprenentatge.
- Treball d’habilitats socials (treball en equip, iniciativa, cooperació, respecte cap a les diferències,...) i habilitats comunicatives (diàleg entre iguals).
- Flexibilització de l’espai i el temps.
- Optimització de recursos humans, materials i econòmics.

3. Finalitats
- Superar el fracàs escolar i la cerca d’una igualtat de resultats educatius per a tot l’alumnat.
- Potenciar el treball cooperatiu i la implicació de tot el grup- classe.
- Evitar l’exclusió social i la superació dels problemes de convivència.

4. Organització a l’aula
Hi ha una organització flexible, perquè el grup- classe es divideix en tres grups de treball heterogenis (rendiment, cultura, gènere,...).
Cadascun d’aquests grups està dirigit per un adult/a (mestre/a, integradora social,...). Tres adults/es passen pels grups i expliquen una tasca de les tres que hi ha preparades.
Cadascuna de les tasques durarà 20 minuts. L’adult/a explicarà la tasca a fer i l’alumnat la realitzarà. Els nens i les nenes es poden ajudar i interactuar entre ells.

5. Metodologia
Les tasques que es prepararan seran de les àrees de català o matemàtiques.
Per exemple si són de català poden ser: lectura, comprensió, expressió oral i exercicis. En canvi, si són de matemàtiques poden ser: càlcul mental, operacions i problemes.

Els mestres prepararan els materials i aclariran els dubtes de l’alumnat. També en poden fer un seguiment.

Els nens i les nenes amb més nivell d’aprenentatge poden ajudar als seus companys/es mentre intensifiquen el seu propi aprenentatge, gràcies a l’esforç que han de realitzar per explicar-se.

No hay comentarios:

Publicar un comentario